A 2015 novemberétől Nyolcforrás Program nevet viselő Pedagógiai Programunk olyan életfeladat
teljesítésére orientál, amelyben a gyermekek megtanulnak eligazodni a környezetükben, megtanulnak
beszélni, tevékenykedni, együttműködni, magatartásformákat elsajátítani. Mindezt jól szervezett
tevékenységgel, nevelői segítséggel, a mindennapi élet feltételeivel és eszközeivel biztosítjuk.
Programunk a gyermekek alapvető tevékenységére, a játékra, mozgásra, énekre, a környezet tevékeny
megismerésére, a kommunikációra, a mesére, a népi kultúra átadására, ápolására épül.
Ebbe a programba illeszkedik bele szervesen tagóvodánk egyéni arculata.
Az évkörbe illeszkedő teendőnket Bálint Sándor Karácsony, húsvét, pünkösd című könyve alapján határoztuk
meg. Ez a rendszer ad teret az éves munkának, tevékenységünknek, és az abba illeszkedő jeles napoknak,
ünnepi szokásoknak. Az évkörhöz, a természet munkájához való igazodás segíti közel hozni a gyermekekhez
a tanult ismereteket, akik így testközelből sajátítanak el egy-egy munkához, jeles naphoz, ünnephez
fűződő szokást, a kapcsolódó hiedelmekkel, tevékenységformákkal, ételekkel együtt.
Minden tanévkezdés előtt a "nyári gazdagságban" tervezzük meg éves tevékenységeinket, igazodva
csoportjaink életkor és nemek szerinti összetételéhez.
A beszoktatás időszakában a legfontosabb, hogy a gyerekek megismerjék az óvoda környezetét. Ezért egy-egy mondattal vagy szóval neveztük meg óvodánk helyiségeit: pl.: "Meg is mosakodjál" elnevezés a mosdó felett.
A szüret kapcsán a felnőttek munkáját figyeljük meg és utánozzuk. A "dolgos hétköznapokban" az idénynek megfelelő munkajellegű tevékenységek adnak mintát a differenciálásra, hogy mindenki az életkora szerint megtalálja a számára elvégezhető munkafázist.
A "Tök jó nap" alkalmából a szülők először látnak a gyerekektől őszi játékfűzést, és ismerkedhetnek meg
egymással.
Márton napja alkalmából egy családhoz megyünk. Szent Márton lúdja az ott játszott játékokban jelenik
meg. A jövő évi bő termés biztosítására uzsonnára libazsíros-hagymás kenyeret eszünk.
Az időszakhoz kapcsolódó rajzolás, mintázás, kézműveskedési lehetőségek folyamatosan jelen vannak
mindennapi tevékenységeinkben.
Meséink, dalos játékaink kapcsolódnak az adott időszak tevékenységeihez. Az egészségnevelés nagyon fontos
területe a sport, a sportjátékokat is játékgyűjtésekből keressük az adott időszakhoz.
Népi időjárásra vonatkozó megfigyelések megbeszélésével, szólások, közmondások értelmezésével ismerjük
meg a minket körülvevő külső környezetet. Az összegyűjtött termésekkel matematikai tartalmú játékokat
játszunk.
A gyerekek megismerhetik a jeles névnapokhoz kapcsolódó szokásokat is (Erzsébet, Katalin, András).
Advent számunkra a várakozás, készülődés időszaka. Az időszak tevékenységeit a "tűz" köré
építjük.
Az időszak jeles névnaposa Miklós. A gyerekek megismerik Miklós püspök legendáját. Közösen elevenítjük
fel a Miklós napi ajándékozás paraszti hagyományait. Eljátsszuk "láncos Miklós" dunántúli
szokását.
A karácsony családi ünnep, nekünk az a feladatunk, hogy erre a családi ünnepre ráhangolódjunk. Az
ünnepre készülődésünk során beszélgetünk arról, hogy milyen varázserőt tulajdonítottak régen az asztalra
helyezett ételeknek, tárgyaknak, láthatják az iskolások pásztorjátékát, régi karácsonyi gyermekdalokat
tanulunk.
Vízkereszt napjától kezdődik el a farsangi időszak. Ebben az időszakban beszélünk a vízről is: a szentelt
vízről, és a mindennapi élethez kapcsolódó vízről, amivel való takarékoskodás a környezeti nevelésünk
része.
Az időszak jeles napja: Gyertyaszentelő Boldogasszony. Ezen a napon a gyerekek megismerkednek a
gyertyamártással mint népi mesterséggel.
Farsang farkán óvodánk mindhárom csoportja délután a szülőkkel együtt "Falufeljáró" felvonulást tart. A
gyerekeknek a hagyományos zsánerfiguráknak öltöznek, közben lány- és legénycsúfolókat mondunk,
megjelenik egy tréfás álesküvő, amit a felnőttek játszanak, sok- sok mondókával, dalos játékkal, saját
készítésű ritmushangszerekkel fűszerezve.
Ez az időszak a böjti játékokról, jeles névnaposokról, a húsvéti ünnepkörről szól, és egyik hangsúlyos
nemzeti ünnepünk is ekkor van: március 15., amikor egy "toborzó játékot" játszunk. A "toborzó játék"
ötlete a Gergely-járás szokásához kapcsolódik.
Az ünnephez kötődő jelképeket különböző technikákkal készíthetik el: pókfonással a kokárdát, agyagból a
címert stb. El kell készíteniük a "Katonakönyvüket" is. Minden oldalra egy saját maguk által készített
rajz kerül, amelyben a családi élet egyes elemeit, és az ügyességi játékok során elért eredményeket
vezetik.
A lányokra marad a gondoskodás feladata, míg a fiúk ügyeskednek, ők foglalkoznak a ház körüli munkával,
az állatok ellátásával. Mivel ez az ünnep böjti időszakra esik, olyan dalos játékokat játszanak, amit
ebben az időszakban lehet: karikázót, zárt körjátékokat, kanyargó, vonuló játékokat.
Ez a gyerekdalból kiemelt részlet jelzi, hogy a jó időben sokat tartózkodunk a szabadban, igyekszünk
szinte minden tevékenységet kint végezni.
Tavasszal Szent György napjához, Szent Flóriánhoz (a tűzzel dolgozó mesterek védőszentje) illetve a
fagyosszentekhez kötődő hagyományokat elevenítjük fel, munkajellegű tevékenységekhez kapcsolódó
gyerekjátékokkal, mozgásos ügyességi játékokkal, mondókákkal, versekkel, mesékkel,
kézműveskedéssel.
Az évet egy játszóval zárjuk, amiben olyan játékokat fűzünk össze, amit a gyerekek a réten, árokparton,
a zöldben játszottak régen, mi ezt a Skanzen egyik tájegységében éljük újra.
Az óvodából az iskolába való átmenetben segít a Skanzen kondorfai iskolájában egy tanóra.
A gyerekek megkapják a vászontarisznyájukat, benne palatábla, palavessző, spongya. Elindulnak az
iskolába, ahol a tanító várja őket. Ízelítőt kapnak minden órából, számolásból, írásból, olvasásból.
Megismerik a regulákat és megtanulják a tanítás előtti és tanítás utáni imákat. Ezzel indítjuk a
nagycsoportosokat iskolába.
Az intézmény a Szabadtéri Néprajzi Múzeummal kb. húsz éve szoros együttműködést ápol, az intézmény
kínálta múzeumpedagógiai lehetőségek évek óta szerves részét képezik a nevelési tervnek. Számos óvodai
rendezvény: évzárók, Miklós-napok helyszíne a Múzeum; valamint a jó kapcsolatnak köszönhetően a Múzeum
biztosítja a Szentendrei Óvónők Néphagyományt Éltető Közössége szervezésében évente megrendezésre kerülő
Teréz napi találkozók helyszínét is. Az óvoda óvodapedagógusai tagjai a Múzeum ún. holdudvarának, külső
foglalkozásvezetőként rendszeresen vezetnek óvodás korosztálynak szóló múzeumpedagógiai foglalkozásokat
is. Az intézmény szakalkalmazottai közül többen is segítik a hiteles munkához szükséges néprajzi
forrásanyag felkutatását.
Az országos múzeumok közül a Szépművészeti Múzeummal az intézmény öt évet dolgozott együtt. A Múzeum
zárásáig évente két alkalommal az óvoda nagycsoportos korú gyermekei vettek részt múzeumpedagógiai
foglalkozásokon.
Tematikus múzeumok közül a Petőfi Irodalmi Múzeum Mesemúzeum és Meseműhellyel 2013 óta dolgozunk együtt.
A gyerekeknek érdekes élményt ad, hogy ez a Múzeum kifejezetten nekik, az ő érdeklődésüknek megfelelően
készült. A múzeumlátogatások során a mesék egy, az óvodában hallottaktól eltérő megközelítésével
ismerhetik meg a mesevilágot, az ott hallott zene, élőszó és interaktív megoldások, játékok mind az
élményszerű tanulást teszik lehetővé számukra. A Mesemúzeum és Meseműhely programjára egy évben egy
alkalommal megyünk.
A helyi múzeumok közül a Skanzen mellett a városi múzeumot, a Ferenczy Múzeumot is látogatjuk a
gyerekekkel. 2014-től részt veszünk a Bánáti Sverák József festő nevével fémjelzett óvodásoknak szóló
szakmai programban is. A foglalkozássorozat négy alkalomból áll, ebből két-három alkalom a múzeum
kiállításainak felfedezése, egy-két alkalom pedig a kiállításokhoz kapcsolódó művészeti tevékenység egy
keramikus, illetve egy festőművész segítségével.
A gyermekek zenei nevelésének fontos eleme a népzenén túl a komolyzene is, ezért a kezdetekkor aktív
szervezői voltunk, és évek óta részesei vagyunk az ún. BonBon matiné programnak is. A program célja az
volt, hogy a résztvevő gyerekek egyenlő mértékben hozzájuthassanak a komolyzenei programokhoz, így a
részvételi díjat pályázati, illetve alapítványi forrásokból finanszíroztuk. Fontos volt számunkra, hogy
a program eléréséhez ne kelljen sokat utazni, a program helyszíne könnyen, gyalogosan is megközelíthető
legyen. Az is célunk volt, hogy az óvodapedagógusok is magukénak érezzék ezt a programot, és városunk
valamennyi óvodájából legyenek résztvevők. A gyermekek az évi négy előadás során a komolyzenei koncertek
mellett megismerhetik a hangszereket is. A program eredményessége kézzel fogható volt, számos család az
óvodai foglalkozást követően a gyermek kérésére ment el hangversenyre.
A hangversenyek mellett az előadóművészet is megjelenik éves programunkban. A gyerekek a különböző
ünnepi alkalmakon a szülőkből toborzott, vagy az óvónőkből álló csoport népmesei előadásait láthatják.
Óvodánkban az elmúlt évek során az alkalmi társulatok mellett számos bábtársulat is megfordult, közülük
a Majorka Színház szellemisége illeszkedett leginkább programunkba. Két játszó ember jól látható,
részletesen kidolgozott, esztétikus bábokkal mutatja be interaktívan, nem paraván mögé bújva a meséket.
A társulat évente két alkalommal látogat el Óvodánkba (itt is cél volt, hogy a gyereknek minél
otthonosabb környezetet biztosítsunk). Az őszi látogatáskor 35-40 perces, a tavaszi látogatáskor egy
összeszokott, az óvodai életbe beleszokott csoportnak pedig már 60 perces előadást hoznak, amit a
négyéves gyerekek is örömmel néznek végig.
A nemzeti identitás erősítésén - amit a néphagyomány-éltetés módszerével érünk el - túl célunk a lokális
identitás erősítése is, így a tagóvoda vezetője, Szigethy Miklósné kidolgozta a Mesemozgató Filmnapok
programot Szentendre óvodásainak. A mozi komoly ismeretbővítési lehetőséget rejt, példát mutat a
kulturált szabadidő-eltöltésre is. A program Szentendre város mozijában, a P'Art Moziban zajlik, évente
két alkalommal. A mozilátogatáskor a gyerekek a Magyar Népmesék egyes részeit nézik meg tematikus
fűzésben. Az óvodás korosztály 20 percet tud egybefüggően odafigyelni, így a tematikus blokkok két
részletben kb. 20 perc időtartamúak. A két egységet a mesék témájához kapcsolódó mondókák, népi
gyermekjátékok kötik össze. Az őszi időszak a beszoktatás, közösségépítés időszaka, így ekkor állatos,
egyszerű meséket választunk a gyerekek számára, akiknek nagy élmény ilyen nagy felületen mozgóképet
látni. A hely lehetőséget ad a kultúrafogyasztó viselkedéskultúra elsajátítására is. A tavaszi
időszakban a bábelőadáshoz hasonlóan hosszabb lélegzetvételű meséket válogatunk, a mesék témája a
tavaszi időszakhoz igazodóan a párválasztás, királylányos, királyfis történetek.
Az óvodai nevelési programunkba épül a környezeti nevelést segítő Madarász ovi foglalkozás is, ahol a
nagycsoportos korú gyerekek egy ornitológus vezetésével összesen nyolc (négy gyakorlati és négy
elméleti) foglakozáson vesznek részt.
A néptáncoktatás is jelen van programunkban, évente kb. 17 alkalommal (kéthetente) a délelőtti
oktató-nevelő munka részét képezi.
Óvodánk helyszíne a Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium szervezésében működő költészet napi
megmozdulásoknak, amikor a gimnazisták verseket olvasnak fel a kisebbeknek. A rendezvény kiemelt célja,
hogy a generációk közti párbeszédet, és ezáltal a tanulást elősegítse. A rendezvényre készülve a
gyerekekkel kedvenc verseiket olvassuk a héten, és örömmel tapasztaltuk, hogy számos, kortárs
gyermekeknek is alkotó költő, például Varró Dániel vagy Lackfi János munkáit a gyerekek maguk hozzák be,
hogy társaik is megismerjék.
A Bimbó úti Tagóvoda 2008 óta Néphagyományőrző Mesteróvoda, valamint a Kincses Kultúróvoda 2016 pályázat díjazottjainak egyike.
Ez az oldal cookie-kat használ, hogy javítsa a webhely teljesítményét, és személyre szabott élményt nyújtson. A cookie-k olyan kis adatfájlok, amelyeket a böngészőjében tárolunk, hogy az oldal megjegyezze a beállításait és preferenciáit. Bővebben: Adatkezelési tájékoztató